Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar
Så mycket äldre av "Så mycket bättre"
Stafrin | 25 April, 2014 13:41
Nyss fick jag det ultimata beviset på hur fetborta (måste använda det uttrycket för att känna mig lite yngre) jag är på ny musik. Jag kände mig så mycket äldre när jag slötittar på text-TV och ser dom sista namnen till "Så mycket bättre": Love Antell och electroartisten Familjen, och undrar med frågetecken kring huvudet vilka i herrans namn dessa är? När blev dessa folkkära personer i svenskt musikliv i samma paritet som Orup och Carola? Har jag missat så mycket de senaste åren? Nu följer jag inte detta program så det är kanske inga stora frågor för den sakens skull, men om man är musiknörd som jag så är det ett skrämmande ålderstecken.

/JS14

Intressant?

 #
Uppdatering om Retrogalaxens status
Stafrin | 24 April, 2014 16:35
Till alla som följer Retrogalaxen kan jag säga att jag är jätteledsen men Passagen har åter havererat och sidan är på nytt nere. Just nu så har jag tröttnat på Passagen som har hållit på i ett halvår att reparera sin server och inte kommer med annat än tomma ord och löften och jag håller på att leta en ny plats för hemsidan. Så håll ut, Retrogalaxen kommer att finnas i din cyberrymd snart igen, med samma adress, retrogalaxen.se!

/JS14

Intressant?

 #
I vår serie övertydlighet...
Stafrin | 23 April, 2014 10:43
En kul och intressant rad ur en bok i styrelseteknik som jag hörde ur idag:
"Ett förtydligande: Endast människor kan sitta i en styrelse!"
Äsch! Där försvann möjligheterna till att nominera dom där två duvorna på torget jag hade tänkt till dom årsmöten jag ska vara på den närmaste månaden. Jag hörde också att Ericsson hade varit ute och skaffat en myrstack...

/JS14

Intressant?

 #
Hasse & Tage talar till oss än
Stafrin | 21 April, 2014 17:47
Jag har alltid hävdat att en stor del av Hasse & Tages material och satir skulle ha passat på dagens svenska samhälle så väl som det på 60- och 70-talet, eller vad sägs om dessa klassiska rader ur "Blå stetsonhatt" ur "88-öresrevyn". Sätt in detta i en sketch om den svenska arbetsmarknadspolitiken och näringslivet 2014. Eller varför inte kultur och media av idag?:
"Vid trettitre är man passé
Vid trettifem så kan man hälsa hem
Vid fyrtio jämnt är man ett skämt och högre opp så åker man väl på en propp"


Undra hur många arbetslösa som tänkt dessa rader under sin icke-arbetsföra period. Det är ju väldigt imponerande, att två personer kan göra så odödliga komiska saker att det passar i alla generationer och tider, men samtidigt lite skrämmande att samhället inte blivit annorlundare på snart 40-50 år.

/JS14

Intressant?


 #

Topplistor är numera en parodi
Stafrin | 16 April, 2014 14:42

Jag måste säga att musikbranschen nuförtiden är rätt bisarr. En gång i tiden var det tvunget att en låt lät som en riktig melodi för att det skulle sälja och skulle vara runt 3-4 minuter lång och ha en slagkraftig refräng som alla kunde gnola på för att någon skulle vara intresserad.
Etta på försäljningslistan, eller vad man nu ska kalla den nu när det bara handlar om mest nedladdade låtarna, är en reklamsång för Djurgården som är knappt 1.17 minut lång. Låtarna behöver alltså inte ens vara vettigt långa eller ge något, bara X antal djurgårdare har köpt den till sina ipods.

Detta kan man också koppla till en text jag skrev för ca fem år sen, att en artist (då Veronica Maggio) också kan ha alla sina låtar på en platta på topplistan numera, bara tillräckligt många köpt filerna till sina telefoner. Det känns därmed onekligen som att denna idé med att mäta vilken låt, artist eller musik som svenska folket lyssnar på mest håller på att bli en parodi på sig själv som ingen längre tar på allvar. Självklart ska man inte ta topplistor på blodigt allvar heller, men man kan ju lika gärna lägga ner företeelsen om det numera är en reklamlåt som är till och med hälften i längd av vad melodifestivallåtarna får vara som säljer mest.

/JS14

Intressant?


 #
Eskils intressanta landsbygdplaner
Stafrin | 02 April, 2014 18:36
Bredband, service och bra villkor för djur ska stoppa massflykten från landsbygden, enligt landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Ööööh, jobb då? Var på prioriteringslistan hamnar det?`
Bredband är enligt Erlandsson oerhört viktigt för ungdomars fritid och för servicen och affärsverksamheten. Men tydligen är utbyggnaden för punkt 1 och 3 inte heller prioriterad. Med andra ord så ska man flytta till Norrland för att sitta på ett vårdhem nära skogen och surfa på nätet. Nu kommer befolkningsstatistiken öka hyfsat känner jag! Heja Eskil!

/JS14

Intressant?

 #
Aprilskämt som affärsidé - desperation eller humor?
Stafrin | 01 April, 2014 15:17
Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt dessa aprilskämt i tidningarna. Vissa gånger är dom så bisarra så dom är riktigt roliga, vissa gånger undrar man om tidningarna verkligen tror vi läsare är hur dumma som helst. Men det finns ett par som är riktigt kul i år. Inte kanske trovärdiga direkt, men intressanta. Framför allt skrattar jag åt idén att Härnösand ska bli "swinger-staden" nummer 1. "Härnösand – staden som det swinger om" skulle stans slogan lyda och man försöker också leka med det faktum att stan brottas med vikande befolkningssiffror. Ha ha ha, den var bra! Skämtet kanske inte är så trovärdigt, men den var ändå så sjuk så den var kul! Idén att blanda den dystra statistiken med lite humor är riktigt rolig på nåt vis.

Det intressanta att företag numera allt mer allvarligt ser en stor affärsidé med aprilskämt och hakar på. Det är alltså inte längre bara tidningarna som försöker lura oss utan numera också seriösa affärsmän i försök att öka försäljningen. SAS försöker via facebook att slå i kunderna att man bara kommer ombord om man fotar sig med mobilen medan ICA storsatsar med specialgjorda reklamfilmer som man sprider via Youtube där man lansera "ICA Glasses", där man ska kunna handla bara genom att titta på varan genom ett par digitala glasögon. Man kan ju inte annat än att imponeras över fantasifullheten när det gäller marknadsföringssätten. Förr satt man och letade i tidningarna efter tidningens årliga aprilskämt. Det var en sorts sport och snabbt hade man lyckligt lyckats hitta den och skrattat för sig själv att man klarat av att knäppa tidningen på näsan. Numera så får man leta överallt efter aprilskämt som poppar upp i alla företag! Vi SKA bli lurade, punkt slut! Jag har alltid haft svårt för denna form av tradition som går ut på att lura och dra folk vid näsan och undrat vilken mentalpatient som kom på detta. Men, visst, man är ju inte mer än människa och om något medium har bra fantasi och gör det på ett kul sätt så skrattar jag med. Men frågan är hur långt företagen och näringslivet tar detta med aprilskämt, i sin desperata jakt på att locka köpare. Tanken svindlar! Det heter ju:
"April april, jag kan lura dig vart jag vill!"
Ända in i affären åtminstone. Intressant ska det bli att följa utvecklingen i alla fall.

/JS14

Intressant?

 #