Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Bra debattartikel om sjukskrivningsändringarna | Att vara stolt svensk eller inte... »

En vacker men unken kampanj
Stafrin | 02 Juni, 2008 20:09
I Aftonbladet idag, och alla de flesta tidningar, så skriver man spaltvis om den hotande pressfriheten eftersom det har dykt upp förslag bland riksdagsmän om förbud mot sexistisk reklam, att polisen inte ska få ge information ur förundersökningar, kända personer inte ska få fotograferas utan medgivande och företag ska få skadestånd vid negativ publicitet. 60 % av riksdagens ledamöter är för såna inskränkningar och i viss mån kan det förstås låta skrämmande. Det största hotet är förstås vad som hindrar att man går ännu längre om man skulle rösta igenom ett sånt förslag. Yttrandefrihet, som vi känner till den, är en självklarhet i vår del av världen att man lätt tror att man kan tumma liten bit av den i taget till dess att det är för sent. Att man sen använder tydliga svepskäl till höger och vänster för att få dessa förslag att låta vettiga gör ju inte saken bättre. OCh flera dessa är ju helt omöjlig att kunna kolla och hålla reda på vilket gör det lätt för politiker och makthavare att kunna tolka dessa till sin fördel lätt. Jag menar, det är jättebra att man försöker få ett allt mindre sexfixerat samhälle, men vem bestämmer vilken reklam som är tillräckligt sexistisk för att det ska vara olagligt? Eller vem bestämmer när ett företag är för lite kränkt för att få skadestånd? Sen kanske andemeningen i att kända personer inte ska få fotograferas utan medgivande kanske är bra, att även dessa ska behandlas som människor någon gång i sina liv, men det håller inte att sätta ett förbud på det. Och hur lång tid tar det innan man har satt munkavle på oss - bloggarna? Så en del av denna aktion är inte helt fel.
Samtidigt kan jag tycka att det är lite att kasta sten i glashus av framför allt Aftonbladet, om man nu bortser från det faktum att man drar på som om någon journalist redan satt inspärrad för sin åsikt i Sverige. För mig har Aftonbladet alltid haft en stämpel att man själv försöker påverka läsarna att de alltid har rätt och tycker någon annorlundare så försöker man tona ner det så mycket som möjligt. Demokrati var ordet.
Och att detta tas upp i en tid då samma tidningar hellre skriver om vem i "Let´s dance" som ligger med vem istället för att ta upp mer väsentliga problem som rasismen i samhället eller de arbetslösas problem gör ju inte detta mer seriöst.
Dessutom är det ju också lite att man försöker snarare att rädda sin egen upplaga och sin rätt att tjäna pengar snarare att skydda det fria ordet och människans rätt till yttrandefrihet.
Man kan ju undra om vi verkligen har den yttrandefrihet i dagens samhälle som man predikar om. Politiker sätts med munkavle titt som tätt, inte minst om EU, på flera jobb så förväntas man ha rätt åsikter om man ska få ha kvar sitt jobb och, som sagt, flera åsikter tystas ner i medierna för att den åsikten är inte tillräckligt säljbar.
Som sagt en vacker tanke och ord som delvis är bra har jag läst, kampanjen är nog nyttig, men den känns lite unken här och var och inte till 100 % seriös.

/JS08

Bloggtoppen.se
 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage