Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Energiuppgörelsen – ett steg bakåt | Heder åt Anders Björcks FRA-protest! »

Trots schlagerkritiken tittar svensken ändå
Stafrin | 09 Februari, 2009 17:15
Kunde inte låta bli att skratta åt DN, som i fredags kallade Petra Mede för "Sveriges nya schlagerdrottning". Jag minns den tiden då det var vinnaren av Melodifestivalen som blev Sveriges schlagerdrottning/kung. Numera är det programledaren! Månne ett bevis på att det numera är kändisen som är viktigast för tävlingen och inte låten?

När jag ändå är i andra andningen så kan man inte heller låta bli att skaka på huvudet åt diskussionen kring tävlingens nya regler, som vållat folkstorm, inte bara bland folket utan även bland de schlagerartister som inte är med i år (dom som ÄR med i år vågar väl inte säga något förrän efter tävlingen). För SVT reagerar med precis samma känslosamma reaktion som ett modernt företag av idag:
”Svenskar är i grunden rädda för förändring.”
Man vet att svensken kommer ändå att bänka sig framför TVn samtliga deltävlingar, andra chansen, finalen, semifinalerna i EM och EM-finalen och att man inte kommer att göra något annat än sitta och svära och mummla och sen vandra vidare. För så fungerar vi och det vet SVT och 90% av dagens företag. Så länge man får sitt tittarrekord och tjänar multum så är folks kritik inget att bry sig i. Om folket nu är så upprörda över festivalens nya regler och att SVT bara vill åt tittarnas skattepengar så vore det väl häftigast om minst 2,3 av de 3,3 miljoner som såg tävlingen i lördags i ren protest bytte kanal när det började och bytte inte tillbaka förrän det är över. Men nej! Givetvis kommer minst 3 miljoner se det även på lördag, och även lördagen efter och framför allt vid finalen, som är viktigast för SVT. Kunden har inte rätt numera, bara ett vanesätt. Och vi accepterar och leker med, trots att vi kritiserar. Så så förfärligt rädda för förändringar kan svenskar i så fall inte vara...

/JS09

Bloggtoppen.se
 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage