Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Larry Hagman - mer än bara JR... | Lars-Gunnar Björklund gjorde idrott roligt »

Tvingad kollektivtrafik är ingen lösning
Stafrin | 27 November, 2012 15:45
Två tredjedelar ska åka kollektivt i Sundsvall till 2030. Till dess ska kommunen piska oss för att vi ska åka en busstrafik som idag inte direkt är lönsam för passagerarna. Jag är helt för att vi av miljösynvinkel ska åka mer kollektivt. Det är bra, inget snack. Men här i Sverige tror vi tydligen inte på lösningen att locka folk genom att ge dom bra alternativ, vi tror på att straffa dom som använder fel alternativ. Därför ska kommunen nu utreda möjligheten till dyrare parkering för att tvinga folk till bussarna. Men vad får befolkningen egentligen ut av att åka buss i stan idag (och jag har då inget körkort utan är notorisk bussåkare). Jag har ju tidigare talat om bussar som ser ut som rishögar ibland med trasiga stoppknappar, säten som är lösa och klotter överallt.
Bussarna har den fördelen att den går ofta i stan på vardag, vilket är helt OK. Men i gengäld så är trafiken från ytterområderna in till stan bedrövlig. Jag har ju tidigare också belyst idén med att man ser till att bussarna till Kvissleby och Njurunda varken har övergångsbiljett eller går särskilt ofta och liknande sker med Matforsbussarna numera.
Köper du periodkort (tidigare känd som månadskort) så kan du åka runt hela Alnö om du vill, men åt andra riktningen kommer du inte längre än till Bredsand innan du kommer in i en annan zon. Logik någon?

På somrarna går stadstrafiken en gång i timmen på söndagarna och en gång i halvtimmen på lördagarna. Detta dom dagar då folket är tillräckligt lediga för att besöka dom utflyktsorter som man så stolt skryter om på kommunen. Kort sagt, ska du handla i centrum, Birsta eller bada på Himlabadet får du en belöning, ska du åka långt och besöka dom stolta naturupplevelserna, minus Alnö, bestraffas du. Det viktigaste alltså är att du kan åka så ofta du vill fram och tillbaka till det som stan vill att du ska besöka, alltså centrum och Birsta, vilket är lika med det dom kan tjäna mest pengar på. Och så länge du gör det så vill dom alltså att du ska åka buss hela tiden. Herren ger och herren tar! Och då handlar det rätt lite om miljöaspekten i mina ögon.

Med dessa förutsättningar så är det helt vansinnigt att försöka överpromota att folk ska åka buss istället för bil. Idag finns det väldigt liten lönsamhet för buss för befolkningen. Det har kommit bra idéer, som pensionskort och vardagliga 10-minutersintervaller mellan bussarna i stan, men det räcker föga. Det måste bli billigare, framför allt alla resekort, det måste bli bättre förbindelser till ytterområderna och i stan alla tider, bussarna måste se attraktivare ut och ett bättre bussnät. Framför allt kan man inte straffa folk till bussen. Det måste ske på befolkningens egen vilja, och dom vill att det ska löna sig också, precis som kommunen.

/JS12

Intressant?
 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage