Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Rapportskrivning - ny hetsjakt på arbetslösa | Trance Dance – comeback eller bluff? »

Ny musik i TV - bättre för branschen
Stafrin | 07 September, 2013 20:33
Ikväll är det premiär på SVTs nya satsning ”Alla tiders hits”, där kända artister av idag framför gamla Svensktoppshits. Med viss risk att låta gnällig gubbe, och jag är verkligen inte den som ska bry mig om dagens aktuella musik, men vore det inte bättre för musikbranschen om man istället skapade ett program där artisterna får framföra sin egen nya musik på bästa sändningstid? Jag tycker tankegången är rätt märklig. Listan på program som vevar gamla klassiska hits, ibland samma hits, är rätt lång numera.
- Så ska det låta
- Diggeloo
- Så mycket bättre
- Sing-a-long
- Tack för musiken
- Idol osv.
Vill man höra aktuell och ny musik så får man vänta till Melodifestivalen eller sommarprogram som Allsång på Skansen eller Sommarkrysset. Ja, kanske Bingolotto kan klämma in något, om nu någon ännu ser det. Och det behöver ju inte nödvändigtvis heller vara, Topplistans, P3s och Rix FMs hippaste artister för att det ska vara ny musik. Det finns ju andra artister än bara Yohio, Loreen och alla Idolartister.

OK, jag lyssnar ju själv till 90 % på musik från före 1999 och det är bra att man bevarar dessa gamla hits. Men se till att spela fler av originalen i radion istället. I min värld så skulle mer ny musik i televisionen generera mer PR till artisterna och deras alster, vilket kanske skulle leda till att fler köper deras plattor, en vad jag förstår inte allt för oviktig sak idag. Så funkade det förr i tiden i alla fall, på den tiden då skivbranschen var gyllene och det kan ju inte ha varit en helt fel metod, även om den inte är dagsfärsk.

/JS13

Intressant?

 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage