Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Invandrarprov - för vem då? | Fredspris till OPCW - bättre än EU »

Reklamens fokus - det svenska fikat!
Stafrin | 10 Oktober, 2013 21:01
Jag skrattade lite när jag såg en reklamaffisch för ett hälsomöte i bostadsområdet där jag bor. Först ett långt rabblande om själva mötets ämne, sen tid och lokal, den vanliga informationen som få utanför intressekretsen egentligen bryr sig om. Också det som ska locka folk. Med en stor inringad text står det:
Vi bjuder på FIKA!

Är det svenskt så det förslår?! Att själva fikat är en svensk tradition är jag på det klara med. Numera gör man narr av den svenska fikamentaliteten här och var på Youtube bland utlandssvenskar. Men just detta att när man gör ett arrangemang så räcker det inte med att locka med att skriva om arrangemanget, som brukar vara skriven på ett rätt fantasilöst sätt. Det ska dit med det lilla extra som man lägger mest layoutenergi på på hela affischen:
Vi bjuder på FIKA!

Då vet man att man får besökare, om det vankas kaffe med dopp. Den svenska fikarörelsen är numera en del av folksjälen på ett sånt sätt att vi själva knappt tänker på det.

/JS13

Intressant?

 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage