« Invandrarprov - för vem då? | Fredspris till OPCW - bättre än EU »
Reklamens fokus - det svenska fikat!
Stafrin | 10 Oktober, 2013 21:01
Jag skrattade lite när jag såg en reklamaffisch för ett hälsomöte i bostadsområdet där jag bor. Först ett långt rabblande om själva mötets ämne, sen tid och lokal, den vanliga informationen som få utanför intressekretsen egentligen bryr sig om. Också det som ska locka folk. Med en stor inringad text står det:
Vi bjuder på FIKA!
Är det svenskt så det förslår?! Att själva fikat är en svensk tradition är jag på det klara med. Numera gör man narr av den svenska fikamentaliteten här och var på Youtube bland utlandssvenskar. Men just detta att när man gör ett arrangemang så räcker det inte med att locka med att skriva om arrangemanget, som brukar vara skriven på ett rätt fantasilöst sätt. Det ska dit med det lilla extra som man lägger mest layoutenergi på på hela affischen:
Vi bjuder på FIKA!
Då vet man att man får besökare, om det vankas kaffe med dopp. Den svenska fikarörelsen är numera en del av folksjälen på ett sånt sätt att vi själva knappt tänker på det.
/JS13
Intressant?
Vi bjuder på FIKA!
Är det svenskt så det förslår?! Att själva fikat är en svensk tradition är jag på det klara med. Numera gör man narr av den svenska fikamentaliteten här och var på Youtube bland utlandssvenskar. Men just detta att när man gör ett arrangemang så räcker det inte med att locka med att skriva om arrangemanget, som brukar vara skriven på ett rätt fantasilöst sätt. Det ska dit med det lilla extra som man lägger mest layoutenergi på på hela affischen:
Vi bjuder på FIKA!
Då vet man att man får besökare, om det vankas kaffe med dopp. Den svenska fikarörelsen är numera en del av folksjälen på ett sånt sätt att vi själva knappt tänker på det.
/JS13
Intressant?

Add Comment