Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Settmans tanke var i alla fall god... | Dr Alban - gammal eller fattig? »

Lättjan - teknikens reklamlockelse
Stafrin | 26 November, 2013 14:01

Varför ska man alltid hänvisa till den extrema lättjan för att lansera den nya tekniken? Idag ska alla vara i perfekt trim och träna hela tiden, utom när det gäller den nya tekniken. Då ska vi ta i ORDENTLIGT när det gäller vad vi slipper genom att använda detta. Jag såg en reklamfilm från Skatteverket idag för att använda deras e-tjänster och en av motivetingarna var att "du slipper leta frimärken och brevlådor". Jag vet att posten går lite knackigt, men ännu är det inte jobbigare än att man kan gå till närmaste ICA-affär och brevlådor finns det fortfarande en ganska god skörd av i de flesta städer, ibland även bredvid affären.

Samma när min före detta svåger för ett flertal år sen försökte promota fördelarna med DVD åt mig och sa seriöst:
"Jo, men det finns en för del med DVD som inte finns på en video! Du slipper spola tillbaka en DVD!"
Ja, men oj, köp TVÅ! Vad jag har längtat efter att slippa sträcka mig den korta biten efter dosan och trycka på "Rewind"! Är detta verkligen en trovärdig anledning för att använda DVD?

"Jag använder inte grammofonen för att man måste ju vända på skivan!", har jag hört ett flertal gånger som anledning till varför man ska sälja skivsamlingen och satsa på Ipodar och dylikt (och samma ord användes även för att lansera CD-skivan på sin tid). OK, man måste förvisso resa på sig och gå till spelaren och vända på skivan, men så vida man inte bor på Kungliga Slottet så är det väl inte så många steg?

Nu är inte detta ett sätt att kritisera vare sig Skatteverkets e-tjänster, som säkert har sina fördelar eller DVD som företeelse eller för en gångs skull mp3. Tekniken är inte det viktiga här utan jag är bara nyfiken på själva marknadsföringen. Varför vi hela tiden försöker anspela på hur mycket latare och bekvämare vi kan bli genom att slippa göra det som egentligen en 5-åring klarar av på två röda sekunder. Istället skulle vi kunna säga dom egentliga fördelarna, som till exempel att det är lättare för Skatteverkets personal eller dylikt, eller att bildkvaliteten är bättre på en DVD.

/JS13

Intressant?


 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage