Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Hasselhoff - imponerande pinsam underhållning | Eskils intressanta landsbygdplaner »

Aprilskämt som affärsidé - desperation eller humor?
Stafrin | 01 April, 2014 15:17
Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt dessa aprilskämt i tidningarna. Vissa gånger är dom så bisarra så dom är riktigt roliga, vissa gånger undrar man om tidningarna verkligen tror vi läsare är hur dumma som helst. Men det finns ett par som är riktigt kul i år. Inte kanske trovärdiga direkt, men intressanta. Framför allt skrattar jag åt idén att Härnösand ska bli "swinger-staden" nummer 1. "Härnösand – staden som det swinger om" skulle stans slogan lyda och man försöker också leka med det faktum att stan brottas med vikande befolkningssiffror. Ha ha ha, den var bra! Skämtet kanske inte är så trovärdigt, men den var ändå så sjuk så den var kul! Idén att blanda den dystra statistiken med lite humor är riktigt rolig på nåt vis.

Det intressanta att företag numera allt mer allvarligt ser en stor affärsidé med aprilskämt och hakar på. Det är alltså inte längre bara tidningarna som försöker lura oss utan numera också seriösa affärsmän i försök att öka försäljningen. SAS försöker via facebook att slå i kunderna att man bara kommer ombord om man fotar sig med mobilen medan ICA storsatsar med specialgjorda reklamfilmer som man sprider via Youtube där man lansera "ICA Glasses", där man ska kunna handla bara genom att titta på varan genom ett par digitala glasögon. Man kan ju inte annat än att imponeras över fantasifullheten när det gäller marknadsföringssätten. Förr satt man och letade i tidningarna efter tidningens årliga aprilskämt. Det var en sorts sport och snabbt hade man lyckligt lyckats hitta den och skrattat för sig själv att man klarat av att knäppa tidningen på näsan. Numera så får man leta överallt efter aprilskämt som poppar upp i alla företag! Vi SKA bli lurade, punkt slut! Jag har alltid haft svårt för denna form av tradition som går ut på att lura och dra folk vid näsan och undrat vilken mentalpatient som kom på detta. Men, visst, man är ju inte mer än människa och om något medium har bra fantasi och gör det på ett kul sätt så skrattar jag med. Men frågan är hur långt företagen och näringslivet tar detta med aprilskämt, i sin desperata jakt på att locka köpare. Tanken svindlar! Det heter ju:
"April april, jag kan lura dig vart jag vill!"
Ända in i affären åtminstone. Intressant ska det bli att följa utvecklingen i alla fall.

/JS14

Intressant?

 #

Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage