Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Sommartankar om topless light... | USA - logisk, som vanligt »

Nobina känns som ett nerköp
Stafrin | 04 Augusti, 2014 23:26
Det är snart två månader sen vi fick ett nytt bussbolag här i stan som tog över busstrafiken. Om jag börjar med det positiva, för att slå an en fin ton i denna artikel, bussarna är hela! Dagarna med säten som är trasiga, nerklottrade, avstigningsknappar som inte fungerar och annat är över, för tillfället i alla fall. Förvisso är säterna obekvämare, antalet säten färre och bussarna rätt fantasilösa i sitt utseende, men det är överkomligt för min del. Det är knappast det största problemet just nu. Jag minns när det förra bussbolaget Koelis tog över så var det inte direkt full kontroll över övergången utan vi fick åka gratis buss i nästan en månad eftersom betalsystemet på bussarna i stan var i total oordning. Man kan inte påstå att Nobina, som nu kör i stan, heller har haft en smidig övergång. För oss resenärer så har information om när bussarna går inte alls fungerat. Många hållplatser har inaktuella turlistor från förra hösten och man får således gissa sig till när bussen går, om det inte finns en fungerande informationstavla vill säga vilket det inte alltid gör direkt. Sommarturlistor har jag inte sett en enda av på hela sommaren.
Att sen dra ner busstiderna till att gå en gång i halvtimmen på vardagarna, förutom det sedvanliga att man bara går en gång i timmen på söndagarna, får mig att kusligt börja snegla på både Härnösand och Kramfors där bussarna knappt går alls.

Det har varit mycket kritik om hur man skött servicen kring de anställda på Nobina, tidigare känd som Swebus. Busschaufförerna har fått söka om sina jobb, där det ska bli rejäla neddragningar på antalet förare, Nobina har helt ignorerat bättre arbetstider för förare med barn och bra och servicemedvetna förare har fått gå ner till timanställningar. Nu ska detta inte bli ett upprop för enskilda förare, men en förare, "Kaptenen", Berth Haka, har till och med fått en egen namninsamling om att få en fast tjänst. "Kaptenen" är känd för att med mikrofonen informera resenärerna om väder och vind och leka flykapten och för inte allt för länge sen blev han utnämnd till "bästa busschaufför". Intressant att ett företaginte har mer känsla för PR och service än att man sparkar en som blivit belönad och lokal folkkändis i företaget. Men det som är mest korkat är Nobinas svar. Totalt sett kan man säga att Nobina helt har satt näsan i vädret och igonerat all kritik på ett sätt som bara kan beskrivas som översitteri. Jag borde inte nämna några namn, men vice VD Henrik Birath ligger bra till. När kunderna skapar en protestlista mot Berth Haka så säger man snorkigt:
"Vi gör ingen skillnad i vårt sätt att rekrytera på grund av en namninsamling"
Var på Birath sen säger:
"Men det är kul att de engagerar sig."
Vad skulle en sån slutkommentar tjäna till? Som tröst eller? För mig är det ett sätt att klappa ett barn på huvudet och med ett sarkastiskt leende och köra ut detta i trädgården, medan "dom vuxna" sköter detta.
OK, en anställd ska inte bli bättre behandlad än andra förare, jag fattar det, men jag tror inte att snorkigt sitta och helt ignorera vad kunder och anställda säger och önskar direkt kommer att dubbelt öka andelen som väljer att öka kollektivt i stan , vilket är kommunens mål. Det är inte bara busschaufförerna som ska ge service. Det gäller företaget i sig också. Men Nobina har inte direkt blivit känd för det på någon av dom ställen i södra och norra Sverige där man kör. På Wikipedia, jag vet, inte jättekällan nummer ett, men det är ändå intressant, så står det:
"Nobina har bl.a. anklagats för att ställa rigida krav på de anställdas klädsel, straffa kritiska medarbetare, köra med för dåliga bussar och använda sig av otillåten information vid upphandlingar. I Skåne fick bussförarna gå till arbetsdomstolen för att få dusch, toaletter och omklädningsskåp i lokalen där de börjar och slutar."
Ja, orden talar för sig själv.

Det låter som om vi fått en pyrrhusseger i stan, visst är tänkte man att bussarna blir hela och korkade busstider i landsbygden var till ända när man hörde om ett nytt bussbolag, men istället verkar det ha kommit ett bolag som kan göra bussituationen ännu sämre i stan. Jag ska inte måla den onde på väggen utan se hur det fortlöper, men det känns just nu som att vägen mot en fördubblad användning av kollektivtrafiken blivit allt brantare och att vi kunder i slutändan kan få betala kalaset.

/JS14

Intressant?

 #
User Comments
Bussförare [Reply]
Abdulkader Abdullah | 15 November, 2014 10:39

Jag heter Abdullah och jag intressera att jobba som bussförare i Sundsvall med Nobina .kan ni hjälpa mig och ska skicka Nobina imail adrresen i Sundsvall då jag ska skicka min ansökan.

(no subject) [Reply]
Jörgen Stafrin | 15 November, 2014 10:49

Hej Abdullah,
nu har inte jag kontaktat Nobina för artikeln så jag sitter inte på mailadressen, men deras kontakt sida är http://www.nobina.com/sv/Sverige/Kontakta-oss/Lokala-kontor/Sundsvall/

Ring telefonnumret där så hjälper dom säkert dig.
Lycka till

Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage