Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Stå på dig, Adam Tensta | Sundsvallsbron - ingen PR-succé längre! »

Ge mig tillbaka min bussturlista!
Stafrin | 31 Juli, 2015 21:19
Jag blir less över hela bussturlistssystemet här i stan! Här tillåter jag mig att bli riktigt gammaldags och kräva tillbaka en bussturlista i fysiskt format! Numera så får man antingen kolla på busshållplatserna, där långt ifrån alla är uppdaterade eller har en lista, de upplysande informationstavlorna på hållplatsernas tak, som till 75 % aldrig fungerar eller kolla på internet.
Om vi nu för ett ögonblick lämnar det ändå rätt viktiga, hur en gammal människa utan den senaste telefontekniken ska kunna se när bussen går, och går direkt till datorn och hur det fungerar där. För att se när min buss går så måste jag sitta och skriva in var ifrån jag ska, där flera alternativ kan vara aktuella, vilket datum och klockslag jag ska åka, vart jag ska åka, åter med eventuellt flera alternativ samt vart datum och klockslag även där. Sen kan jag i bästa fall få upp när bussen går, vilken buss och vad resan kostar. Detta är en sån omständig och seg metod att jag hunnit kolla busstiden ett par gånger om med en vanligt turlista i pappersformat.

OK, jag förstår, det ska gå smidigt med internet och "alla har telefoner med internet" (jaså?), men det är banne mig inte smidigt för fem öre. När det ändå går fortare med en vanlig turlista att kolla sin busstid så kanske det är mer kundvänligt att ta kostnaden och skapa turlistor till dess att man hittat på en smidigare internetversion än att behöva sitta och skriva in hela uppgiftskartan för att få en ungefärlig uppgift på en sån enkel sak som när och vart bussen går!

/JS15

Intressant?

 #
User Comments
(no subject) [Reply]
JörgenS | 03 Augusti, 2015 09:02

Tack Mats,
det roliga är som sagt att man gör det för att det ska gå smidigare, också gör man en sida som är tre gånger långsammare än pappersvarianten för att locka folk till nätet. Då undrar man hur företagen tänker...

Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage