Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Selånger Marknad - en del av Sverige... | Gamla mordhistorier säljer leksaker »

Reskortet - ologiskt tänkande och usel information
Stafrin | 27 Augusti, 2016 11:36
Ju fler kockar, desto sämre soppa. Så kan man sammanfatta det nya kortsystemet på Dinturs bussar som just införts. Dintur ska ha EN tumme upp, man satsar på långsiktigt planerande när det gäller utbytet av kort. Du har lång tid på dig nu att byta kort, istället för senast, för några år sen, då det var ringlande köer av ilskna resenärer i alla köpställen. Men kortet, eller ska jag säga korten, i övrigt är en orgie i ologiskt tänkande och usel information. För det första, jag har sen länge efterlyst att man ska kunna åka lika långt åt båda hållen. Med det nuvarande, eller ska jag säga gamla, periodkortet så kunde man åka fem varv runt hela Alnö om man ville, men inte längre än Bredsand åt andra hållet. Zonindragningen var helt åt skogen korkad!


Men detta försöker man nu lösa genom att introducera ett s k kommunkort! Du ska kunna åka vart du vill i 30 dagar i hela kommunen. Det är bra, IDÉN är givetvis riktigt bra! Men i praktiken får du punga ut med multum. 1700 kronor kommer detta att kosta inom Sundsvalls kommun. Känns det som om många gladeligen av sin rena godhets skull och för att stödja kollektivtrafiken kommer att hosta upp 1700 kronor för att åka buss? Detta gör att vi nu kan ståta med i medierna att ha Sveriges dyraste busskort. Tja, det är ju också ett sätt att marknadsföra en stad på.

Nu har Dintur gått ut och försökt tona ner kritiken av detta med att säga att de vet att detta inte är kundernas första prioritet när det gäller val av kort utan bara en extra grej för de som har annorlunda ressträckor, vilket på intet sätt känns som en logisk förklaring. För 15 år sen så köpte jag månadskort som gällde över mer eller mindre hela kommunen för åtminstone 1200 kronor mindre och det gick det med

För det andra så är det numera mängder av kort att försöka hålla reda på. Det finns numera:
- Relationskortet, som har samma funktion som det gamla periodkortet, förutom att priset sätts efter dina vanligaste ressträckor. Då kan du åka bara statsbussarna, linjerna 1-5 samt 85. Vilket i praktiken är exakt samma som jag gör nu.
- Länskortet, där man kan åka över hela länet för 2200 kronor. Känns ju som en hit...
- Norrlandsresan, om man reser över länsgränserna.
- Reskassa, som har samma funktion som de nuvarande korten där man fyller på X antal kronor som dras av för varje resa.
- Samt då kommunkortet.

Många kort och lite info. Informationen om vilka linjer man kan resa med är helt obefintlig om relationskortet, liksom vad det kommer att kosta. Däremot finns det fullödig prisinfo om de dyraste korten. Japp, kommunkortet är bara en bonus.
För mig som åker dagligen mellan hemmet och Ortviksvägen så blir det dock plötsligt drygt 70 kronor billigare om jag köper ett relationskort, så jag borde inte klaga. Problemet är dock samma som förut. Jag kan fortfarande åka fem varv runt Alnö, men bara till Bredsand åt andra hållet, samt att jag numera är bunden till ännu färre linjer än förut...

/JS16

Intressant?


 #
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage