Blogg gratis Logga in
Info
Min bild!
Om: Jag heter Jörgen Stafrin, är 42 år och bor i Sundsvall. Jag har i 20 år skrivit krönikor i radion och på webben och har sen 2006 denna blogg. Mellan 2006-2013 så var den mer fokuserad på politik och samhällskritik. Sen gjorde jag små tankeutflykter och betraktelser om vad som hände i Sverige, saker jag såg och hur vi fungerade som folk. Sen 2017 ligger denna blogg dock på is av tidsbrist. Kanske kommer jag tillbaka till den någon gång, men den kommer inte uppdateras på ett bra tag. Men gå gärna tillbaka och läs gamla artiklar om vad som hände mellan 2006-2017, och kommentera gärna, för jag svarar ändå!
Kategorier
Länkar

« Bra debattartikel om "Idol"! | Budgeten - en ny kränkning mot de svagaste »

Myten som skadar Svensk Kassaservice
Stafrin | 18 September, 2007 16:31

I en tid som denna då Svensk Kassaservice snart sjunger på sista versen så rycker alla på axlarna och säger att "alla betalar via internet".
Jag anser att det är dags att vakna upp ur den myten som vi lever i.
och att Svensk Kassaservice som idé behövs. Människans förhållande till teknik är alltid ganska fascinerande, inte minst svenskarnas. Vi lever i tron på att detta är de säkraste, bästa och hållbaraste sakerna i all tid och evighet, amen! Vi är också i tron att alla har möjlighet till den nya tekniken och har man inte det så räknas man knappt in i samhället. Men likväl så är den nya tekniken ändå otroligt sårbar. Det krävs inte mycket till att den nya digital-TVn ska slås ut eller att en dator ska bli kaput. Som jag tidigare har sagt, jag är inte teknikfientlig, men däremot så har jag svårt för vår inställning till den. Det oövervinnliga och perfekta som alla MÅSTE ha, vare sig man vill eller har råd eller inte. Därför blev jag glad när jag läste Metro igår om chefen för Rocent Tours Exchange- och Betalservice i Malmö, Mustafa Hamzi, som vill ta över Svensk Kassaservice.
"Jag tror att det alltid kommer att finnas folk som inte betalar sina räkningar över internet”, säger han och syftar på äldre som inte kan hantera en dator och invandrare som saknar ID-kort och inte kan öppna ett konto. Men tyvärr så lever vi i myten att ALLA har möjlighet till en dator, ALLA har möjlighet till internet och ALLA är intresserade av detta. Och de som inte har det är sån liten del att de inte behöver räknas. Men vad skulle jag t ex ha gjort om jag nu skulle ha betalat mina räkningar via internet? Denna bloggkrönika skriver jag på en dator på biblioteket för min ordinarie internetdator hemma är trasig. För bara två veckor sen så var bokningsdatorerna på biblioteket urkopplade under ett par veckor. Hur skulle jag ha betalat mina räkningar då? Vi tror alltså att all teknik är lätt, förevig och ständigt fungerande till dess att något inträffar och vi står där som fånar.
Nå, tillbaka till Rocent Tour. Svensk kassaservice tar 49 kronor för att betala räkning och/eller sätta in pengar. Givetvis en oacceptabel summa som är för dyr! Rocent Tours Exchange- och Betalservice tar 29 kronor. Därför tycker jag att kassaservice som fenomen bör bevaras och att det vore en utmärkt idé om Mustafa Hamzi och Recent Tours kunde ta över Svensk Kassaservice. Som det ser ut just nu så vore det den bästa lösningen. Det blir billigare och vi skulle dessutom tänka på människor som i landet inte är lika lyckligt lottade som andra. Det vore väl den ultimata valfriheten, att själv få välja sätt att betala räkningar på, inte tvingas in i ledet.

/JS07

Bloggtoppen.se
 
#
Add Comment

Ämne

Text

Ditt namn

Din e-mailadress (om du har)

Din hemsida (om du har)

 authimage